cultuur in amsterdam oost watergraafsmeer
Boukje Janssen
 
contactpersoonBoukje Janssen
adresBlasiusstraat 76-1
postcode/plaats1091 CW Amsterdam
e-mail
homepagewww.boukjejanssen.com
categoriebeeldende kunst
trefwoordenDe betekenis die ik geef aan wat ik waarneem in de wereld om me heen is de voeding voor al het werk dat ontstaat. Het menselijk lijden - het willen begrijpen ervan en de wens me ermee te verbinden – staat momenteel centraal. De chaotische buitenwereld veroorzaakt een evenzo chaotische binnenwereld die keer op keer moet worden herbeleefd en gevisualiseerd. Dit gebeurt in een wisselwerking tussen diverse technische stijlen - tekeningen, collages, objecten, foto’s en woord. Daar waar je wellicht weer chaos verwacht ontstaat een samenhang. Met al die schijnbaar afzonderlijke werken samen, bouw ik aan een opzichzelfstaande wereld die nauw grenst aan de schaduwzijde van ons menselijk bestaan.
Back 2, 17.5x17 cm, graphite, acrylic paint, pencil on paper, 2005
Back 2, 17.5x17 cm, graphite, acrylic paint, pencil on paper, 2005
Queue, 24.5x14.5 cm, graphite, acrylic paint on paper, 2005
Queue, 24.5x14.5 cm, graphite, acrylic paint on paper, 2005
n.t. 24.5x27 cm, pastel, acrylic paint on paper, 2005
n.t. 24.5x27 cm, pastel, acrylic paint on paper, 2005
n.t. 17x19 cm, graphite, acrylic paint on paper, 2005
n.t. 17x19 cm, graphite, acrylic paint on paper, 2005
Flee, 57.5x45 cm, graphite, acrylic paint on paper, 2005
Flee, 57.5x45 cm, graphite, acrylic paint on paper, 2005
This body of work, entitled "Memories, Dreams and Nightmares" for the purpose of exhibition, is described by the artist in this way: "As a basis for this series I used photos from newspapers, depicting different kinds of disasters, such as of individuals, places or nations, with which the media is constantly overloading its consumers." These paintings make reference to a number of painters and conceptual artists from the 1970s to the present. Most notably, Janssen's Flee (2005) shares affinities-of content and aesthetics-with Martha Rosler's newspaper collages of the 1970s. Through a painterly treatment of her subjects, Janssen depersonalizes media representation of war-torn locales, figures on the horizon and silhouettes of the human form in ambiguous positions that are open enough to be read, for example, as a figure kneeling in prayer or cowering in fear.

Extract from and article by Sara Reisman, NY Arts Magazine